Butiksassistent

Butiksassistenter er ansat i den danske detailhandel, typisk i butikker, stormagasiner og supermarkeder, hvor de sælger varer til personlig brug eller husholdningsbrug. Varerne kan være alt fra kosmetik til tøj og sko, elektronik, hårde hvidevarer, byggematerialer og dagligdagsindkøb som mælk, brød, frugt og grønt.

Det væsentligste arbejde for en butiksassistent består i at gøre det nemt og behageligt for kunden at gøre sine indkøb. Varerne skal skiltes, og varernes placering, lyset, luften og det lydlige miljø skal fungere godt, så butikken fremstår indbydende for kunderne. Butiksassistenten skal desuden kontrollere varelageret, foretage vareindkøb og udregne priser, og han/hun må også kunne udarbejde salgsopgørelser og budgetter for forretningen.

I forretningen skal butiksassistenten vejlede og betjene kunderne. Det er vigtigt at have kendskab til de konkrete varer i forretningen, og mange butiksassistenter specialiserer sig med tiden i bestemte varegrupper, f.eks. inden for elektronik, bøger eller hårde hvidevarer.

Oversigt over nuværende og fremtidige kompetencebehov

Nuværende kompetencebehov Fremtidige kompetencebehov

Faglige

  • Løse butikkens opgaver i forbindelse med kundestrømmen ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne, herunder også e-salg
  • Gennemføre personligt salg og service
  • Løse butikkens opgaver i forbindelse med varestrømmen ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen
  • Medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment
  • Anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet
  • Håndtere pengestrømme, kasseopgørelse m.m.

Faglige

  • Forretningsforståelse og samarbejde med partnere/leverandører
  • Effektiv leverandørstyring/supply chain management
  • Nethandel og vedligeholdelse af hjemmesider
  • Anvendelse af IT og RFID i styring af varelager
  • Medvirke innovativt med vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment
  • Anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet
  • Forretningsforståelse for konceptbutikker
  • Håndtere pengestrømme, kasseopgørelse m.m.

Generelle

  • Kommunikere i skrift og tale
  • Sproglige kompetencer
  • IT-kompetencer

Generelle

  • Kommunikere i skrift og tale
  • Sproglige kompetencer
  • IT-kompetencer stadigt vigtigere

Personlige

  • Udadvendt, servicemindet og smilende
  • Samarbejdsorienteret
  • Fleksibel og godt overblik

Personlige

  • Serviceorientering endnu vigtigere
  • Fleksibilitet og kreativitet
  • Kunne indgå i samarbejde med andre, men også at lede sig selv