Ejendomsfunktionær

Ejendomsfunktionærens opgave er at passe og vedligeholde ejendomme inde og ude. Ejendomsfunktionæren udfører almindelige vedligeholdelsesmæssige reparations- og udskiftningsopgaver, der ikke kræver en speciel faglig uddanneles. Ejendomsfunktio­næren udfører også administrative opgaver som at skrive tilstandsrapporter og lave regnskab. En ejendomsfunktionær kan arbejde i beboelsesejendom­me, bycentre, banker, idrætshaller og på uddannelsesinstitutioner kaldes funk­tionen en pedel.

Oversigt over nuværende og fremtidige kompetencebehov

Nuværende kompetencebehov

Fremtidige kompetencebehov

Faglige

  • Medvirke til miljøbevidst ejendomsdrift
  • Vedligeholdelse og bygningssikkerhed
  • Varetage drift og vedligeholdelse af lokaler og udearealer
  • Varetage affaldshåndtering
  • Betjene og vedligeholde bygningernes tekniske anlæg og installationer herunder varme- og ventilationsanlæg
  • Forsvarlig anvendelse af rulle- og bukkestilladser
  • Betjene, vejlede og samarbejde med beboere og offentlige myndigheder
  • Vejlede lejere/brugere om rettigheder og pligter i leje-/brugerforhold herunder boligens brug og vedligeholdelse, energiforbrug mv.
  • Håndtere kemikalier forsvarligt
  • Varetage tilstandsvurdering ved ind- og udflytning.

Faglige

  • Flere forskellige vedligeholdelses- og monteringsopgaver
  • Serviceorientering
  • Mere administration
  • Energieffektivisering
  • Teknisk faglighed
  • Tekniske anlæg med fokus på energioptimering
  • Tryghed og sikkerhed
  • Specialisering
  • Rådgivning inden for energioptimering
  • Bredere opgaver (bredere faglighed)
  • IT-kompetencer relateret til energioptimering
  • Stigende automatisering

Generelle

  • Grundlæggende praktisk forståelse
  • Samarbejdsevner
  • Sociale kompetencer
  • Kommunikative kompetencer.

Generelle

  • Samarbejde og kommunikation
  • Dialog med brugerne
  • Relationskompetence
  • Løbende forbedringer
  • Helhedsforståelse af energioptimering.

Personlige

  • Stor selvstændighed/selvledelse
  • Fysisk robust
  • Fleksibel
  • Serviceminded.

Personlige

  • Forståelse for egen rolle i forhold til energioptimering
  • ”Den sociale vicevært”
  • Konflikthåndtering.


Læs mere her:
Karriere- og videreuddannelsesmuligheder for ejendomsfunktionærer
Fremtidige kompetencebehov for ejendomsfunktionærer
Nuværende kompetencebehov for ejendomsfunkitionærer