Finansmedarbejder

Som finansmedarbejder arbejder man med kunderådgivning, værdipapirer, handel eller analyse af renterisici og er typisk ansat i pengeinstitutter, finansieringsselskaber, investeringsfonde og kreditforeninger.

Finansmedarbejderes opgaver afhænger af, hvilken type virksomhed de er ansat i. Nogle arbejder i store virksomheder med egne finansafdelinger (kaldet intern bank). Her udfører de samme opgaver som i traditionelle banker og medvirker til at analysere og vurdere økonomien, udarbejde kalkuler og budgetter, planlægge investeringer samt opstille og kontrollere regnskaber.

Afhængigt af ansættelsessted kan der desuden være opgaver i forbindelse med sags- og projektstyring, hvor finansmedarbejderen skal udarbejde risikoanalyser og økonomisk projektstyring.

Oversigt over nuværende og fremtidige kompetencebehov

Nuværende kompetencebehov

Fremtidige kompetencebehov

Faglige

  • Handel med værdipapirer
  • Salgs- og rådgivningsmæssige opgaver overfor private kunder og erhvervskunder
  • Analyse af kundens valuta- og renterisici
  • Udarbejdelse af løsningsforslag og handler med alle former for valuta og renteprodukter
  • Indsamle information om kundevirksomhederne og deres finansielle situation
  • Rådgive om hvordan kunden mindsker de finansielle risici ved at opbygge porteføljer
  • Regnskabskompetencer og økonomistyring på højere niveau
  • Ledelsesrapportering
  • Forretningsforståelse.

Faglige

  • Regnskabskompetencer og økonomistyring på højere niveau
  • Ledelsesrapportering
  • Forretningsforståelse
  • Strategisk sparring stadigt vigtigere.

Generelle

  • Gode engelskkundskaber
  • Erfaren IT-bruger, særligt i forhold til Excel
  • Kommunikative evner.

Generelle

  • Gode engelskkundskaber
  • Erfaren IT-bruger, særligt i forhold til Excel
  • Kommunikative evner
  • Projektstyring.

Personlige

  • Arbejder struktureret og analytisk
  • Selvstændig og beslutningsdygtig
  • Kvalitetsorienteret.

Personlige

  • Arbejder struktureret og analytisk
  • Selvstændig og beslutningsdygtig
  • Kvalitetsorienteret.