IT-ledere

IT-lederes arbejdsområde er at planlægge og lede en virksomheds anskaffelse og drift af IT-teknologi således, at den bedst muligt understøtter virksomhedens mål og forretningsmæssige aktiviteter. 

IT-lederen indgår som regel som en sideordnet del af virksomhedens overordnede ledelse på samme måde som f.eks. økonomichefen og personalechefen.

IT-lederens rolle udvides i disse år. Indtil nu har hovedansvaret for IT-ledere været at sikre IT-teknologiens driftsikkerhed og serviceniveau. I fremtiden vil IT-lederes rolle i højere grad blive at kunne varetage strategisk og forretningsmæssig ledelse af virksomhedens IT-anvendelse således, at den bruges som redskab til at nå nye forretningsmæssige mål.

Oversigt over nuværende og fremtidige kompetencebehov  

 Nuværende kompetencebehov    Fremtidige kompetencebehov  

 Faglige

  • Leverandørstyring og   gennemførsel af udbudsforretninger
  • Ledelse og implementering af   IT-projekter
  • Ansvar for IT-sikkerhed
  • Ansvar for investeringsbudget og ressourcefordeling i IT
  • Organisere kommunikation til brugere   af IT

 Faglige

  • At transformere virksomhedens   forretningsudvikling til en IT-strategi.
  • Sammensætte IT-ledelsesteam der   balancerer teknologi og forretning
  • Systematisk outsourcing af teknologiopgaver
  • Dokumentere effekter af   IT-investeringer og projekter[1]
  • Udformning og opdatering af kontrakter

 Generelle

  • Kan kommunikere med alle niveauer   i organisationen
  • Forhandlingsevner

 Generelle

 

  • Forretningsforståelse
  • Økonomi, budgetlægning og regnskab
  • Jura

 Personlige

  • Serviceminded

 Personlige

  • Analytisk
  • Udadvendt, skaber relationer   til alle dele af virksomheden