It-supporter

En IT-supporter arbejder med en offentlig eller privat virksomheds IT-systemer, både hardware og software. IT-systemerne omfatter computere og andet udstyr, som printere, scannere mv.

IT-supporterens arbejde er at efterse og vedligeholde IT-systemer samt at rådgive om de mange produkter. Arbejdet kræver kendskab til de nyeste teknikker. IT-supporteren vil normalt have det daglige ansvar for driften af anlæggene og hjælper, når pc’en fryser, når den går ned, eller når der skal installeres nye programmer. Meget af arbejdet indebærer, at man sætter sig ind i instruktionsbøger og manualer, som ofte er på engelsk.

Oversigt over nuværende og fremtidige kompetencebehov  

  Nuværende kompetencebehov     Fremtidige kompetencebehov  

Faglige

  • Drift, vedligeholdelse og eftersyn af IT-systemer
  • Opgradere computere ved installation,   udskiftning og konfiguration af enheder
  • Fejlfinding og fejlretning på computere
  • Udføre installation af kabler, stik, switch, router mv. i lokale netværk
  • Varetage IT-sikkerhed
  • Fremstille små simple programmer under anvendelse af et programmeringssoftware
  • Rådgive brugere om programmer/systemer
  • Administrative/regnskabsmæssige kompetencer

Faglige

  • Bredere teknisk faglighed vedrørende   produkter
  • At kunne yde support via videochat og remote access
  • Mobile device management
  • At kunne prioritere hvilke systemer som er kritiske at holde i gang
  • Deltage i IT-prægede organisationsudviklingsprojekter
  • Øget samarbejde med brugere om   IT-support
  • Gennemføre kurser og anden uddannelse af brugerne

Generelle

  • Engelskkundskaber
  • Danskkundskaber
  • Videndeling
  • Tilegnelse af ny viden
  • Kommunikation/pædagogik
  • Have tal og regnskabsforståelse  

Generelle

  • Undervisnings- og   instruktionskompetence
  • Skriftlig kommunikation i dansk og engelsk
  • Formidlingskompetence
  • Øget bredde i administrative kompetencer

Personlige

  • Serviceminded
  • Samarbejdsorienteret
  • Struktureret
  • Kvalitetsbevidst

Personlige

  • Fleksibilitet i forhold til   teknologiområde
  • Kunne lære fra sig